Publicações - ciências humanas


Camila F. M. Rios; João Henrique Rossler
PERSPECTIVAS EN PSICOLOGÍA (MAR DEL PLATA), v. 14, n. 2, p. 30-41, 2017 Home page
Palavra-chave: Psicologia Histórico-Cultural; Periodização do Desenvolvimento; Atividade Principal; Educação
Áreas do conhecimento: Ciências Humanas; Psicologia; Psicologia do Desenvolvimento Humano; Desenvolvimento Social e da Personalidade; Ciências Humanas; Psicologia; Psicologia da Educação
resumo ...
CARVALHO, Hercilia Alves Pereira; Gisele Strieder Philippsen; Erika Castro Vasques; Marco Aurélio reis santos; Valdir Rosa
Revista Pedagogia em Foco, v. 12, n. jan./jun, p. 192-204, 2017
Palavra-chave: hands-on-tec; sistema solar; Sistema Digestório
resumo ...
Angela Maria Scalabrin Coutinho; Catarina Moro; Etienne Baldez Louzada Barbosa
RELADEI - REVISTA LATINO AMERICANA DE EDUCACIÓN INFANTIL, v. 6, n. 1-2, p. 33 2017 Home page
Palavra-chave: Avaliação de Contexto; Educação Infantil; participação; Docência; Avaliação Autoreflexiva
resumo ...
(en) The text presented here turns to the main participation of the teacher in the context evaluation in early childhood education. Such study is consistent with the Italian methodology and bibliography produced by the group of researchers of Universitá degli Studi di Pavia. In this sense, the evaluative approach of context here studied considers that the institution of early childhood education is a relational microsystem, aimed at the socialization and development of children and adults; and that the evaluation of the educational quality is self- reflexive, negotiated and participated, formative and transformative. The professionals of early childhood education, in the perspective of evaluation of the context here investigated, choose to participate in the process which contains collective dynamics and which counts with the mediation of the trainer/evaluator. During this process, with their confrontations, we identify the construction of a democratic context, connected to the different voices, which unite in a protagonic way so that there is an intentional action in favor of improving the quality of education offered to children.
(es) El texto aquí presentado se refiere a la participación protagonista del docente en la evaluación de contexto en Educación Infantil. Tal enfoque armoniza con la metodología y bibliografía italiana producida por el grupo de investigadores de la Universitá degli Studi de Pavía. En la perspectiva de estos autores, el enfoque de evaluación del contexto aquí estudiado parte de la consideración de que las instituciones de Educación Infantil son microsistemas relacionales que buscan la socialización y desarrollo de los niños y adultos y, también, de una idea de evaluación de la calidad educativa que se fundamenta en la autorreflexión, la negociación, la participación de forma que funciona como una evaluación formativa y transformadora. Las profesionales de la Educación Infantil, en la perspectiva de la evaluación de contexto aquí utilizada, eligen participar de un proceso que tiene una dinámica colectiva y cuenta con la mediación del formador. Es durante este proceso, con sus conflictos y enfrentamientos, como llegamos a la construcción de un contexto democrático, conectado a diferentes voces que se unen para que exista una acción intencional con el objetivo de mejorar la educación ofrecida a los niños y niñas.
(pt) O texto aqui apresentado se volta para a participação protagônica do docente na Avaliação de Contexto em Educação Infantil. Tal estudo coaduna com a metodologia e bibliografia italiana produzida pelo grupo de pesquisadores da Università degli Studi di Pavia. Nesse sentido, a abordagem avaliativa de contexto aqui estudada considera que a instituição de Educação Infantil é um microssistema relacional, voltado à socialização e desenvolvimento das crianças e dos adultos e que, a avaliação da qualidade educativa é autorreflexiva, negociada e participada, formativa e transformadora. As profissionais da Educação Infantil, na perspectiva de avaliação de contexto aqui investigada, escolhem participar do processo que contém dinâmica coletiva e que conta com a mediação do formador/avaliador. É durante esse processo, com seus confrontos e enfrentamentos, que identificamos a construção de um contexto democrático, conectado às diferentes vozes, que se unem de forma protagônica para que haja uma ação intencional em prol da melhoria da qualidade da educação oferecida às crianças.
Alvino Moser
Educação Matemática em Revista, v. 22, n. 56, p. 57-72, 2017 Home page
Áreas do conhecimento: Ciências Humanas; Educação; Ciências Humanas; Educação; Planejamento e Avaliação Educacional; Avaliação de Sistemas, Instituições, Planos e Programas Educacionais
resumo ...
Liliane Cristine Schlemer Alcântara; Carlos Alberto Cioce Sampaio
Rupturas, v. 7, n. 2, p. 1-31, 2017 DOI Home page
Palavra-chave: Bem Viver; Populações Originárias; Interculturalidade
Áreas do conhecimento: Outros; Ciências Humanas; Antropologia; Etnologia Indígena; Ciências Humanas; Sociologia; Sociologia do Desenvolvimento; Desenvolvimento Sustentável
resumo ...
(en) In this article, it is proposed to explore the semantic field of the theme "Good Living" as opposed to the civilizational and environmental crisis based by capitalism and its individualism and rationalism ideological. The study employed a descriptive and qualitative methodology with comparative analysis through semi-structured interviews with ten university students from indigenous communities Warequena, Baníwa, Xukuru do Orurobá, Tariána, Terena (Bananal and Cachoeirinha), Arapaso and Atikum-Umã. The results demonstrate that Good Living is a resistance processes of indigenous communities, face the environmental, cultural and economic conflicts resulting of the dominant productivist thinking.
(es) En este artículo se propone explorar el campo semántico del tema de "Bien Vivir" en contraposición a la crisis de la civilización y del medio ambiente causada por el capitalismo y su aporte ideológico basado en el individualismo y el racionalismo. Para ello se utilizó una metodología descriptiva y cualitativa, con el análisis comparativo, a través de entrevistas semi-estruturadas con diez estudiantes universitarios de las comunidades indígenas: Warequena, Baníwa, Xukuru do Orurobá, Tariána, Terena (Bananal y Cachoeirinha), Arapaso y Atikum-Umã.Los resultados señalan que la filosofía basada en el Buen Vivir funciona como proceso de resistencia de las comunidades indígenas, frente a los conflictos ambientales, culturales y económicos derivados de la lógica productivista dominante.
(pt) Neste artigo, propõe-se explorar o campo semântico do tema do “Bem Viver” em contraposição à crise civilizatória e ambiental provocada pelo capitalismo e seu aporte ideológico baseado no individualismo e no racionalismo. Para isto, utilizou-se uma metodologia descritiva-qualitativa com análise comparativa por meio de entrevistas semi-estruturadas realizadas com dez estudantes universitários das comunidades indígenas Warequena, Baníwa, Xukuru do Orurobá, Tariána, Terena (Bananal e Cachoeirinha), Arapaso e Atikum-Umã. Os resultados apontam que a filosofia baseada no Bem Viver pode ser compreendida como processos de resistência das comunidades indígenas, frente aos conflitos socioambientais, culturais e econômicos resultantes da lógica produtivista dominante.
Luiz Carlos Ribeiro
Publicatio UEPG: Ciências Sociais Aplicadas, v. 25, n. 2, p. 175-186, 2017 DOI
Palavra-chave: futebol; Globalização; migrações
Áreas do conhecimento: Ciências Humanas; Educação
resumo ...
Amauri Betini Bartoszeck
parana journal of sciences and education, v. 3, n. 3, p. 5-26, 2017
resumo ...
Fabricio Ricardo de Limas Tomio; Ilton Norberto Robl Filho; Rodrigo Luis Kanayama
REVISTA JURÍDICA (FURB. ONLINE), v. 21, n. 45, p. 155-188, 2017 Home page
Palavra-chave: Instituições Políticas; processo decisório; Controle concentrado/abstrato de constitucionalida; Estudos comparados
Áreas do conhecimento: Ciências Sociais Aplicadas; Direito; Direito Público; Direito Constitucional; Ciências Humanas; Ciência Política; Políticas Públicas
resumo ...
(pt) Spain and Portugal created the Constitutional Courts and the two biggest Latin American federations (Brazil and Mexico) forged or expanded the abstract judicial review in their Supreme Courts in the 1980’s and 1990’s, which were the democratic consolidation decades. Despite the similarities among these countries, the degree of influence on the decisional process (the relationship between government and parliaments, and parliamentary minorities and parliamentary majorities) are not identical, as is the degree of political consensualism. In this sense, the central questions are: How effective is the abstract judicial review in decisional process? What are the differences? Do the Constitutional Courts or Supreme Cortes interfere and cancel the decisions of the other branches and political institutions with no distinction or prejudice or they support the decisions of the majority? How autonomous are the Courts and their decisions? Is the abstract judicial review an important ingredient to democracy stability, to decisions capabilities of the government and majorities and to institutional consensualism? The Law and the Political Science achieved a degree of knowledge about the participation of Courts in the decisional process. However, the comparative studies about Latin American and Iberian Courts, which use empirical data, are rare. Therefore, the aim is to determine the role of the abstract judicial review on democratic consolidation and in the decisional capability of all these countries. The research presents, in a comparative view: 1) Ações Diretas de Inconstitucionalidade, in Brazil (5.457 lawsuits, 1988-2016); 2) Acciónes de Inconstitucionalidad, in Mexico (1.146 lawsuits, 1994/2015); 3) Recursos de Inconstitucionalidad, in Spain (643 lawsuits, 1980-2016); and, 4) Fiscalização Sucessiva, in Portugal (563 lawsuits, 1983-2016). Those four types of actions are capable to realize the abstract judicial review. To understand the impacts of the abstract judicial review, the methodology of the analysis will be: (i) institutional variables (the actors, different types of lawsuits, the procedure to nominate judges, etc.), (ii) politics variables (composition of the parliament/government, coalitions, decision stability, nomination of judges, government or parliamentary majority opinion on unconstitutionality/constitutionality of the law). The studies, specifically, analyses the empirical validity of this hypothesis: if the Courts do not decide countermajorities or against the rights and interests of the central government. The preliminary conclusions of the data analysis indicate empirical validity on this hypothesis in Brazil, Mexico and Spain, but not in Portugal.
Fernanda Hellen Ribeiro Piske; Tânia Stoltz; Ettiéne Guérios; Denise de Camargo; Samarah Perszel Freitas; Carmem Lúcia Dias
CREATIVE EDUCATION, v. 08, n. 06, p. 925-934, 2017 DOI
Palavra-chave: Edgar Morin; Carl Jung; Teaching Staff; Gifted Students
Áreas do conhecimento: Ciências Humanas; Psicologia; Psicologia da Educação; Ciências Humanas; Educação; Ensino-Aprendizagem; Educação Especial
resumo ...
This research aims to contribute to the reflection of the teaching staff about the complexity in attending gifted students. For Jung and Morin complex things are characterized by uncertainty and not as clarity and response. Although not specifically mention gifted students in their works, Jung and Morin highlight the complexity in various contexts. Jung’s analytical psychology and Morin’s complexity theory are important to understand how complex it can be to teach gifted students. For Morin and Jung, the teaching staff has a key role in making their students become independent and investigative individals. So the desire to investigate about the area of interest of the gifted child will depend on how this child is encouraged by their teachers. Advancement during the teaching-learning process does not depend exclusively on the method, but also on making the child aware that he/she can develop individually within a collective education. In the case of the gifted child, the intervention of the teaching staff is fundamental to develop their high abilities through the development of their creativity in the interaction with their peers.
RIBEIRO PISKE, FERNANDA HELLEN; STOLTZ, TANIA; Ettiene Cordeiro Guerios; DE CAMARGO, DENISE; DE FREITAS, SAMARAH PERSZEL; DIAS, CARMEN LÚCIA
CREATIVE EDUCATION, v. 08, n. 06, p. 925-934, 2017 DOI Home page
Palavra-chave: Edgar Morin; Teaching Staff; Gifted Students; Carl Jung; Cognição e Aprendizagem; formação de professores
Áreas do conhecimento: Ciências Humanas; Educação; Ciências Humanas; Educação; Cognição, Aprendizagem e Desenvolvimento Humano; Ciências Humanas; Educação; Ensino-Aprendizagem; Formação de Professores
resumo ...
This research aims to contribute to the reflection of the teaching staff about the complexity in attending gifted students. For Jung and Morin complex things are characterized by uncertainty and not as clarity and response. Although not specifically mention gifted students in their works, Jung and Morin highlight the complexity in various contexts. Jung’s analytical psychology and Morin’s complexity theory are important to understand how complex it can be to teach gifted students. For Morin and Jung, the teaching staff has a key role in making their students become independent and investigative individals. So the desire to investigate about the area of interest of the gifted child will depend on how this child is encouraged by their teachers. Advancement during the teaching-learning process does not depend exclusively on the method, but also on making the child aware that he/she can develop individually within a collective education. In the case of the gifted child, the intervention of the teaching staff is fundamental to develop their high abilities through the development of their creativity in the interaction with their peers.
Total de registros: