Victor Pierobom de Almeida;
Claudinei Tarboda da Silveira
Palavra-chave:
Mapeamento Geomorfológico;
Geomorfologia;
escala grande
Áreas do conhecimento:
Ciências Exatas e da Terra; Geografia Física; Pedologia;
Ciências Exatas e da Terra; Geociências; Geografia Física; Geomorfologia
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MORIMOTO, CRISTINA YASSUE;
Aurora Trinidad Ramirez Pozo;
DE SOUTO, MARCÍLIO CARLOS PEREIRA
Palavra-chave:
algoritmos bio-inspirados;
Aprendizado de Maquina;
clustering;
multiobjetivo
Áreas do conhecimento:
Ciências Exatas e da Terra; Metodologia e Técnicas da Computação; Inteligencia Artificial
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GARBELINI, JADER M. CALDONAZZO;
SANCHES, DANILO S.;
Aurora Trinidad Ramirez Pozo
Palavra-chave:
Aprendizado de Maquina;
clustering;
Bioinformática
Áreas do conhecimento:
Ciências Exatas e da Terra; Metodologia e Técnicas da Computação; Inteligencia Artificial
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Discovery biological motifs plays a fundamental role in understanding regulatory mechanisms. Computationally, they can be efficiently represented as kmers, making the counting of these elements a critical aspect for ensuring not only the accuracy but also the efficiency of the analytical process. This is particularly useful in scenarios involving large data volumes, such as those generated by the ChIP-seq protocol. Against this backdrop, we introduce biomapp::chip, a tool specifically designed to optimize the discovery of biological motifs in large data volumes. We conducted a comprehensive set of comparative tests with state-of-the-art algorithms. Our analyses revealed that biomapp::chip outperforms existing approaches in various metrics, excelling both in terms of performance and accuracy. The tests demonstrated a higher detection rate of significant motifs and also greater agility in the execution of the algorithm. Furthermore, the smt component played a vital role in the system’s efficiency, proving to be both agile and accurate in kmer counting, which in turn improved the overall efficacy of our tool. biomapp::chip represent real advancements in the discovery of biological motifs, particularly in large data volume scenarios, offering a relevant alternative for the analysis of ChIP-seq data and have the potential to boost future research in the field. This software can be found at the following address: (https://github.com/jadermcg/biomapp-chip).
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DARTORA, C.A
Palavra-chave:
RG flow;
Mermin-Wagner-Hohenberg theorem;
universality classes;
Fractional order;
Heisenberg Hamiltonian
Áreas do conhecimento:
Ciências Exatas e da Terra; Física; Física da Matéria Condensada
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PICHORIM, A.;
NECKEL, I.T.;
DE OLIVEIRA, A.J.A.;
DARTORA, C.A;
José Varalda;
MOSCA, D.H.
Palavra-chave:
Magnetic properties
Áreas do conhecimento:
Ciências Exatas e da Terra; Física; Física da Matéria Condensada
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DE FÁTIMA C. SANTOS, MARIA;
RECH, KATLIN S.;
DUTRA, LÍVIA M.;
MENEZES, LEOCILEY R.A.;
DA C. SANTOS, ALAN D.;
NAGATA, NOEMI;
STEFANELLO, MARIA ÉLIDA A.;
Barison, Andersson
Palavra-chave:
RMN;
Quimiometria;
Camellia sinensis;
Controle de qualidade
Áreas do conhecimento:
Ciências Exatas e da Terra; Química; Ressonancia Magnetica Nuclear
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Isabella Andreczevski Chaves;
A CHAVES NETO
REVISTA EXPRESSÃO: CULTURA UNIBRASIL,
v. 7,
n. única,
p. 11-15,
2023
Palavra-chave:
Economia Mundial;
Técnicas Estatísticas;
Políticas Econômicas
Áreas do conhecimento:
Ciências Exatas e da Terra; Ciência da Computação; Metodologia e Técnicas da Computação; Engenharia de Software
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DOLATTO, RAFAEL GARRETT;
PONT, GIORGI DAL;
VELA, HUGO SARMIENTO;
CAMARGO, MORGANA DE SOUZA;
Antonio Ostrensky Neto;
GRASSI, MARCO TADEU
Palavra-chave:
Impactos ambientais;
ictiofauna;
Petróleo;
hidrocarbonetos;
Análises de água
Áreas do conhecimento:
Ciências Exatas e da Terra; Química; Química Analítica;
CIENCIAS_AGRARIAS; Recursos Pesqueiros e Engenharia de Pesca; Aqüicultura; Piscicultura;
Ciências Exatas e da Terra; Oceanografia; Oceanografia Biológica; Avaliação de Impactos Ambientais
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Two extraction protocols were developed for the determination of mono- and poly-aromatic hydrocarbons in water-soluble fractions from gasoline, diesel, crude, mineral insulating, and lubricant oils. Development of the procedures was based on clean miniaturized strategies, such as headspace extraction and vortex-assisted dispersive liquid micro-extraction, together with quantification by gas chromatography–mass spectrometry. The mono-aromatic hydrocarbons were extracted using the headspace extraction method. The linear range obtained was 10–500 µg L−1, with r2 > 0.99. Based on the parameters of the analytical curves, detection and quantification limits of 2.56–3.20 and 7.76–9.71 µg L−1 were estimated. In addition, the method showed adequate recoveries of 69.4–83.5%, with a satisfactory precision of 4.7–17.1% (n = 5). Micro-extraction was applied for the poly-aromatics and the most favorable variables were sample volume (5.00 mL) in sodium chloride medium (1%, w/v), trichloromethane as extractor solvent (75 µL), acetone as disperser (925 µL) and vortexing for 1 min. Under these conditions, analytical curves of 0.15–4.00 µg L−1 were obtained and limits of determination and quantification were 0.03–0.15 and 0.09–0.46 µg L−1, respectively. Recovery values of 87.6–124.5% and a maximum relative standard deviation of 18.9% (n = 5) verify satisfactory accuracy and precision. This led to the achievement of enrichment factors for poly-aromatic hydrocarbons of 41–89 times. Finally, the methods were employed in samples of water-soluble fractions for the determination of analytes. The values followed the order: gasoline > diesel > crude > lubricant > mineral insulating oil. These results indicate an increase in lighter fractions, followed by poly-aromatics in more refined products.
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Heidi Mara dos Santos Eiglmeier;
Camila Silveira da Silva
Palavra-chave:
mulheres cientistas;
tabela periódica;
Mulheres da Tabela Periódica
Áreas do conhecimento:
Ciências Exatas e da Terra; Química; Ensino de Química;
Ciências Exatas e da Terra; Química; Química
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(en)
This research analyzes the engagement of high school students during the development process of three card games about the periodic table and chemical elements, in addition to discussions about gender in the context of female participation. Using a qualitative participant research approach, this study was conducted within the scope of the Professional Master's Program in Chemistry in a national network, based on records from a workshop held during after-school hours with female students from a public school in Curitiba, Paraná. Content analysis was used to categorize data collected through participant observation and document analysis, with the research corpus restricted to the game production process. The results showed behavioral engagement in the development of activities, emotional engagement in the relationships between participants and their engagement with the material produced, and cognitive engagement in the content covered about the periodic table and gender discussions. In addition, the production of the games led to questioning about the lack of equity in teaching on his content and increased the participants' interest in the topic.
(pt)
A presente pesquisa analisa o engajamento de estudantes de Ensino Médio durante o processo de elaboração de três jogos de cartas sobre Tabela Periódica e elementos químicos aliados às discussões de gênero presentes na participação feminina neste contexto. Na perspectiva da pesquisa qualitativa participante, foi desenvolvida no âmbito do Mestrado Profissional em Química em Rede Nacional a partir dos registros de uma Oficina realizada em contraturno escolar com alunas de uma escola pública da cidade de Curitiba/PR. Adotamos a Análise de Conteúdo para o processo de categorização dos dados constituídos por meio da observação participante e da análise documental, sendo que o corpus da pesquisa se restringiu ao processo de produção dos jogos. Houve engajamento comportamental no desenvolvimento das atividades, emocional nas relações entre as participantes e delas com o material elaborado, e cognitivo nos conteúdos abarcados sobre a Tabela Periódica e as discussões de gênero. Adicionalmente, notamos que a produção dos jogos promoveu questionamentos sobre a falta de equidade no ensino deste conteúdo e aumentou o interesse das participantes pela temática.
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MELANIA MOTTER YABUSHITA, ANDRÉIA;
BASSO, CASSIANE GRIS;
ROSA, VALDIR;
Anderson da Silva Marcolino
Palavra-chave:
Plataformas Educacionais Digitais;
Ensino básico;
levantamento bibliográfico
Áreas do conhecimento:
Ciências Exatas e da Terra; Ensino de Computação
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(en)
The establishment of the National Common Curricular Base (BNCC) in 2017 underscored the significance of technology in education. In 2019, the Paraná State Department of Education (SEED-PR) introduced the Digital School Portal in schools, an online platform designed to support the teaching and learning process. It provides free digital resources and tools for students, teachers, and administrators. This article aims to explore the potential and challenges that public schools encounter when utilizing the Digital School Portal. A comprehensive review of publications pertaining to the use of technological resources in public schools was conducted. This yielded valuable insights for enhancing the utilization of educational software and platforms in the educational milieu. The assessment highlighted potentials, such as fostering more interactive and participatory teaching through platform integration. However, it also brought to light certain challenges. These include the need for adequate technological infrastructure, the necessity for teacher training, availability of suitable digital content, and the sustained motivation of students, among other considerations. These reflections must be taken into account for the provision of quality education to all students.
(pt)
A criação da Base Nacional Comum Curricular (BNCC), em 2017, destacou a importância das tecnologias no ensino. No ano de 2019 a Secretaria de Estado da Educação do Paraná (SEED-PR) implantou nos colégios o Portal Escola Digital, uma plataforma online com propósito de apoiar o processo de ensino e aprendizagem, fornecendo recursos e ferramentas digitais gratuitas para alunos, professores e gestores. O objetivo deste artigo é investigar as potencialidades e desafios que as escolas da rede pública enfrentam ao utilizar o Portal Escola Digital. Assim foi elaborada um levantamento bibliográfico de publicações sobre o uso de recursos tecnológicos na escola pública que resultou em informações relevantes para o propósito de aprimorar o uso de softwares educativos ou plataformas educacionais no contexto educacional. Esta interpretação evidenciou potencialidades, como o ensino mais interativo e participativo com o uso de plataformas, mas também apresentou alguns desafios, como a falta de estrutura tecnológica, professores que precisam ser qualificados, disponibilidade de conteúdos digitais adequados, manter a motivação dos alunos, entre outras reflexões que devem ser consideradas para uma educação de qualidade para todos os alunos.
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