Publicações - ciências humanas


Edson Rezende Teixeira; Geraldo Balduino Horn; SUELI DE FÁTIMA FERNANDES
v. 2, n. 1, p. 1-12, 2022 DOI Home page
Palavra-chave: Teaching Philosophy; deaf culture; Philosophical reception; Bilingualism; Inclusion
Áreas do conhecimento: Ciências Humanas; Educação; Ciências Humanas; Educação; Fundamentos da Educação; Filosofia da Educação
resumo ...
a maior editora de publicação científica do Brasil
Célia Ratusniak; Lucimar Rosa Dias; Ranna Emnuelle Almeida
REVISTA INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO SUPERIOR, v. 8, p. 1-16, 2022 DOI Home page
Palavra-chave: Educação Antirracista; Formação Inicial; literatura; didática; Curso de Pedagogia
Áreas do conhecimento: Ciências Humanas; Educação; Ciências Humanas; Psicologia; Psicopatologia
resumo ...
(en) This experiences report comes from the life experiences of three women: a writer, a Teaching college professor and a student of the course. It was produced in the context that the work with Education for Ethnic-Racial Relations (EERR) in the initial training in the Pedagogy course at UFPR was able to articulate. We presented and problematized the legislations and guidelines that determine the compulsory nature of the theme as a curricular component in the various stages of formal education, including undergraduate courses, as stated in the National Curriculum Guidelines for initial training at higher level. The paper is organized in three moments. Initially, the writer-activist-professor traces a route of normalization that make EERR a right and the literature an instrument for the realization of that right. In a second moment, the Teaching professor problematizes the racism as a structuring element in the production of school failure. Finally, the student reports her experience when the issue is addressed through an activity carried out in the discipline that unites Literature, EERR and Teaching. The experience reports allow us to conclude that the initial training can account for what the legislation prescribes regarding the EERR and that it is linked to the knowledge provided in the field of Teaching and that the participants in the experience intertwine their life stories and produce knowledge that underlies and enhances anti-racist educational practices.
(es) Este relato de experiencias proviene de las vivencias de tres mujeres: una escritora, una profesora en la disciplina de Didáctica y una alumna. Fue producido en la estructura que el trabajo con la Educación de las Relaciones Étnico-Raciales (ERER) en la formación inicial del curso de Pedagogía de la UFPR fue capaz de articular. Presenta y problematiza las leyes y las directrices que determinan la obligatoriedad de la temática como componente curricular en las distintas etapas de la educación, incluyendo los cursos de licenciaturas como se encuentra en las Directrices Curriculares Nacionales para la formación inicial en el nivel superior. El texto está organizado en tres momentos: inicialmente, la escritora-militante-profesora traza una ruta interpretativa de las normas que hacen de ERER un derecho y la Literatura un instrumento para la efectuación de ese derecho. En un segundo momento, la docente de Didáctica problematiza el racismo institucional como elemento estructurante en la producción del fracaso escolar.  Por fin, la alumna relata su experiencia cuando se aborda el tema a través de una actividad realizada en la disciplina que une Literatura, ERER y Didáctica. Los relatos de experiencias permiten interpretar que la formación inicial puede dar cuenta de lo que prescribe la legislación en cuanto al ejercicio de lo que propone la ERER, estando ella articulada con los conocimientos previstos en el campo de la Didáctica. Las participantes de la experiencia, al entrecruzar sus historias de vida, producen saberes que fundamentan y potencian prácticas educativas antirracistas.
(pt) Este relato de experiências parte das vivências de três mulheres — uma escritora, uma professora da disciplina de Didática e uma aluna. Foi produzido na tessitura que o trabalho com a Educação para as Relações Étnico-Raciais (Erer) no curso de Pedagogia da UFPR foi capaz de articular. Apresenta e problematiza as legislações e diretrizes que determinam a obrigatoriedade do tema como componente curricular nas diversas etapas da educação, inclusive nas licenciaturas, conforme consta nas Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial em Nível Superior. O texto está organizado em três momentos: inicialmente, a escritora- militante-professora, traça uma rota das normatizações que tornam a Erer um direito e a literatura um instrumento para efetivá-lo. Em um segundo momento, a professora de Didática problematiza o racismo como um elemento estruturante na produção do fracasso escolar. Por fim, a aluna relata sua experiência quando o tema foi abordado por meio de uma atividade realizada na disciplina que une a Literatura, a Erer e a Didática. Esses relatos permitem concluir que a formação inicial pode abarcar o que prescreve a legislação no tocante a Erer, articulando-a com os conhecimentos previstos no campo da Didática. Dessa forma as participantes da experiência, ao entrecruzarem suas histórias de vida, produzem saberes que fundamentam e potencializam práticas educativas antirracistas.
Carlos Roberto Vianna; Elenilton Vieira Godoy; Emerson Rolkouski
The Montana Math Enthusiast, v. 19, n. 1, p. 55 2022 Home page
Palavra-chave: Teachers training; Mathematical Literacy; Training of teachers who teaches mathematics; PNAIC; Policies cycle
Áreas do conhecimento: Ciências Humanas; ENSINO DE CIÊNCIAS E MATEMÁTICA; Ciências Humanas; Educação; Educação Matemática
resumo ...
This article aims to present a public policy of large-scale literacy teachers continued training, the Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC), making a summary of the Brazilian dissertations and theses results which approached this public policy in the context of Mathematical Education. Initiated in 2012, the PNAIC involved more than three hundred thousand literacy teachers, from more than five thousand cities for five years. This article uses a qualitative research approach, in the descriptive modality, showing a status of the art of these researches. The set of works analyzed was divided into three groups, according to their declared research objectives: Objective 1: To analyze-investigate the meanings brought by the literacy teachers about the PNAIC (75.5%); Objective 2: To analyze-investigate the meanings brought by the other participants about the PNAIC (7.5%); and Objective 3: Unveil the PNAIC (17%). The analysis of the researches results associated with these objectives allowed us to reach four conclusions: 1) The trainings promoted by PNAIC supported changes in the pedagogical practices of the literacy teachers; 2) the trainings promoted by PNAIC were necessary, but they were not enough to combat illiteracy; 3) the trainings promoted by the PNAIC induced the literacy teachers to reflections about the pedagogical practices and 4) the trainings promoted by the PNAIC showed weaknesses. In summary, this article presents an initial analysis of the scope from the manifested studies in dissertations and theses and supports the realization of new studies in order to deepen the analysis and evaluation of the varied aspects of one of the broadest training programs ever implemented in Brazil.
Carlos Roberto Vianna; Elenilton Vieira Godoy; Emerson Rolkouski
The Montana Math Enthusiast, v. 19, n. 1, p. 55-84, 2022 Home page
Palavra-chave: educação matematica; formação de professores
Áreas do conhecimento: Ciências Humanas; Tópicos Específicos de Educação; Educação Matemática
resumo ...
This article aims to present a public policy of large-scale literacy teachers continued training, the Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC), making a summary of the Brazilian dissertations and theses results which approached this public policy in the context of Mathematical Education. Initiated in 2012, the PNAIC involved more than three hundred thousand literacy teachers, from more than five thousand cities for five years. This article uses a qualitative research approach, in the descriptive modality, showing a status of the art of these researches. The set of works analyzed was divided into three groups, according to their declared research objectives: Objective 1: To analyze-investigate the meanings brought by the literacy teachers about the PNAIC (75.5%); Objective 2: To analyze-investigate the meanings brought by the other participants about the PNAIC (7.5%); and Objective 3: Unveil the PNAIC (17%). The analysis of the researches results associated with these objectives allowed us to reach four conclusions: 1) The trainings promoted by PNAIC supported changes in the pedagogical practices of the literacy teachers; 2) the trainings promoted by PNAIC were necessary, but they were not enough to combat illiteracy; 3) the trainings promoted by the PNAIC induced the literacy teachers to reflections about the pedagogical practices and 4) the trainings promoted by the PNAIC showed weaknesses. In summary, this article presents an initial analysis of the scope from the manifested studies in dissertations and theses and supports the realization of new studies in order to deepen the analysis and evaluation of the varied aspects of one of the broadest training programs ever implemented in Brazil.
Angela Maria Scalabrin Coutinho; Dirce Guerres-Zucco; Andreia Zanella
CADERNOS DE PESQUISA (FUNDAÇÃO CARLOS CHAGAS. ONLINE), v. 52, n. 1, p. 1-19, 2022 Home page
Palavra-chave: EDUCATION ASSESSMENT; EDUCATION QUALITY; Early Childhood Education
Áreas do conhecimento: Ciências Humanas; Educação Infantil
resumo ...
(en) The article, with a qualitative approach, deals with evaluation instruments and quality parameters for early childhood education. It is proposed to identify, describe and compare different models for assessing the quality of early childhood education, analyzing their suitability for application in the public education system of Florianópolis, Santa Catarina, Brazil. Among the models analyzed, two showed greater theoretical and methodological coherence to the context, because they are based on access, inputs and processes and provide for the participation of the educational community. The implementation and management of an evaluation system requires an inseparability between evaluation policy and evaluation instruments through intersectionality, fostered by public policies for children to meet the quality parameters of early childhood education.
(es) El artículo, de enfoque cualitativo, trata sobre los instrumentos de evaluación y los parámetros de calidad de la educación infantil. Se propone identificar, describir y comparar diferentes modelos para evaluar la calidad de la educación infantil, analizando su adecuación para su aplicación en el sistema municipal de educación de Florianópolis, Santa Catarina, Brasil. Entre los modelos analizados, dos mostraron mayor coherencia teórico-metodológica al contexto, pues se basan en accesos, insumos y procesos y predicen la participación de la comunidad educativa. La implementación y gestión de un sistema de evaluación requiere la inseparabilidad entre la política de evaluación y los instrumentos de evaluación a través de la intersectorialidad, fomentada por políticas públicas para la niñez a fin de cumplir con los parámetros de calidad de la educación infantil.
(fr) À travers une approche qualitative, cet article aborde des instruments d’évaluation et des paramètres de qualité pour l’éducation de la petite enfance. Il vise à identifier, décrire et comparer différents modèles d’évaluation concernant la qualité de l’éducation de la petite enfance, en analysant leur potentiel d’applicabilité dans le réseau municipal d’éducation de Florianópolis, Santa Catarina, Brasil. Parmi tous les modèles analysés, deux ont présenté une plus grande cohérence théorique et méthodologique avec le contexte, non seulement du point de vue de l’accès, des intrants et des processus, mais aussi parce qu’ils prévoient la participation de la communauté éducative. La mise en oeuvre et la gestion d’un système d’évaluation reposent sur une indissociabilité entre politique et instruments d’évaluation par le biais de l’intersectorialité et doivent être stimulés par les politiques publiques pour l’enfance afin de se conformer aux paramètres de qualité de l’éducation de la petite enfance.
(pt) O artigo, de abordagem qualitativa, trata de instrumentos de avaliação e parâmetros de qualidade para a educação infantil. Propõe-se a identificar, descrever e comparar diferentes modelos de avaliação da qualidade da educação infantil, analisando sua adequação para aplicação na rede municipal de ensino de Florianópolis, Santa Catarina, Brasil. Dentre os modelos analisados, dois mostraram maior coerência teórico-metodológica ao contexto, por se basearem no acesso, insumos e processos e preverem a participação da comunidade educativa. A implementação e gestão de um sistema de avaliação requer indissociabilidade entre política de avaliação e instrumentos de avaliação por meio da intersetorialidade, fomentados por políticas públicas para infância a fim de atender aos parâmetros de qualidade da educação infantil.
Angela Maria Scalabrin Coutinho; Dirce Guerres-Zucco; Andreia Zanella
CADERNOS DE PESQUISA (FUNDAÇÃO CARLOS CHAGAS. ONLINE), v. 52, n. 1, p. 1-19, 2022 DOI Home page
Palavra-chave: Avaliação da Educação; Qualidade da Educação; Educação Infantil
Áreas do conhecimento: Ciências Humanas; Educação Infantil
resumo ...
Resumo O artigo, de abordagem qualitativa, trata de instrumentos de avaliação e parâmetros de...
Josemari Poerschke de Quevedo; INVERNIZZI, NOELA
Nómadas. Revista de Ciencias Sociales, v. 55, p. 29-42, 2022 DOI
Palavra-chave: nanotecnologia Brasil; politica brasileira nanotecnologia; retorica política; Inovação
resumo ...
INVERNIZZI, NOELA
Ciencia, Tecnología y Política, v. 5, n. 9, p. 1-10, 2022 DOI Home page
Palavra-chave: evaluación científica; agendas de pesquisa; Internacionalização
Áreas do conhecimento: Ciências Humanas; Estudos sociais da ciência e da tecnologia
resumo ...
(en) This text addresses a set of arguments that show the mechanisms by which the currently dominant scientific evaluation system affects scientific agendas, inclining them towards internationalized themes. In the Latin American context, this process reinforces the persistent trend to produce science that is scarcely used. In the context of incipient signs of change in evaluation systems, some alternatives to modify the evaluation in directions that result in more relevant scientific agendas are proposed. Such dimensions are the inclusion of diverse actors in the scientific system, the change of the dominant concept of scientific excellence, and multi-centered internationalization strategies.
(es) El texto aborda un conjunto de argumentos que evidencian los mecanismos por los cuales los procedimientos de evaluación científica actualmente dominantes inciden en las agendas científicas, forzándolas hacia temáticas internacionalizadas. En el contexto latinoamericano, ello refuerza la tendencia persistente a producir una ciencia poco aplicable. En el marco de incipientes señales de cambio en los sistemas de evaluación, se proponen algunas alternativas para producir modificaciones en los procesos de evaluación en un sentido que redunde en agendas científicas más pertinentes. Son ellas: la inclusión de actores diversos en el sistema científico, el cambio del concepto dominante de excelencia científica, y estrategias de internacionalización multicentradas.
(pt) O texto trata de um conjunto de argumentos que mostram os mecanismos pelos quais os procedimentos de avaliação científica atualmente dominantes afetam as agendas científicas, forçando-as para temas internacionalizados. No contexto latino-americano, isso reforça a tendência persistente de produzir ciência pouco aplicável. No quadro de sinais incipientes de mudança nos sistemas de avaliação, algumas alternativas são propostas para produzir modificações nos processos de avaliação de forma que resultem em agendas científicas mais pertinentes. São eles: a inclusão de diversos atores no sistema científico, a mudança no conceito dominante de excelência científica e a adoção de estratégias de internacionalização multicêntricas.
Paulo Roberto Neves Costa; Paulo Roberto Stöberl
Revista de economia e sociologia rural, v. 60, n. 3, p. 1-25, 2022 DOI
Palavra-chave: cooperativas empresariais; OCEPAR; Elite cooperativista
Áreas do conhecimento: Ciências Humanas; Comportamento Político; Classes Sociais e Grupos de Interesse
resumo ...
Resumo: Este artigo analisa o processo de recrutamento dos dirigentes da entidade de...
Mateus Luciani dos Santos; Pedro Augusto Breda Fontão
Hygeia.Revista Brasileira de Geografia Médica e da Saúde, v. 18, n. Especial, p. 34-45, 2022 Home page
Palavra-chave: Geografia da Saúde; Alimentação; acesso
Áreas do conhecimento: Ciências Humanas; Educação
resumo ...
(pt) O objetivo deste artigo é discutir as dualidades entre o sistema alimentar moderno, vinculado à produção de alimentos ultraprocessados por grandes corporações ligadas à alimentação, em oposição ao modelo tradicional, vinculado a produtos in natura com qualidade nutricional. Busca-se compreender as políticas do estado brasileiro quanto à garantia do direito humano à alimentação saudável (DHAA). Metodologicamente o artigo é construído a partir de uma revisão sistemática da literatura, utilizando bases Miltonianas como a de Saquet e Silva (2008) e Abrão (2010) para a compreensão do problema proposto. O resultado encontrado pelo estudo é que a capacidade de articulação da grande indústria alimentícia promove um território alimentar que está em uma disputa perene, especialmente devido ao amplo poder da grande indústria de se perpetuar pelo território inserindo seus produtos. Conclui-se portanto que o estado brasileiro dispõe de um arcabouço legislativo com intuito de garantir o DHAA. Entretanto, por fatores vinculados ao ambiente político e ao próprio interesse dos grandes grupos alimentares, as políticas públicas não são colocadas em prática de sua forma completa. O combate a esses problemas deve ser pautado politicamente, dessa forma podemos utilizar a dinâmica territorial do Sistema Único de Saúde (SUS) para solucionar esse problema.
Total de registros: