Gicele Wormsberger;
Alvino Moser;
Christian Nehls
Palavra-chave:
Moodle;
NTICs;
Capacitação docente
Áreas do conhecimento:
Ciências Humanas; Educação e novas tecnologias
resumo ...
|
Jean Carlos Gonçalves;
Michelle Bocchi Gonçalves
Áreas do conhecimento:
Ciências Humanas; Educação
resumo ...
(en)
The aim of this paper is to reflect on the dramaturgical construction process of the theatrical spectacle Carmen, held in the context of an undergraduate course on Scenic Production of the Federal University of Paraná. The relations with the theory are established from the dialogical perspective of Bakhtin Circle. The results point to links between the educational sphere, the scenic speech and the consequent mobilization of Bakhtin’s notion of dialogical relations, suggesting different possibilities to think about the dramaturgical construction in a project rooted in the body as enunciator and producer of meanings.
(es)
El objetivo de este trabajo es reflexionar sobre el proceso de construcción dramatúrgica del espectáculo Carmen, realizado en el contexto de educación universitaria en Producción Escénica, Universidad Federal de Paraná. Las relaciones con la teoría se establecen desde la perspectiva dialógica que tiene en la producción intelectual de Bajtín y el Círculo su principal base teórica. Los resultados permiten entrever los vínculos entre el ámbito educativo, el discurso escénico y la consiguiente movilización de la noción bajtiniana de relaciones dialógicas, lo que sugiere diferentes posibilidades para pensar la construcción dramatúrgica en una concepción arraigada en el cuerpo como enunciador y productor de significados.
(pt)
O objetivo deste texto é refletir sobre o processo de construção dramatúrgica do espetáculo Carmen, realizado no contexto da Graduação em Produção Cênica da Universidade Federal do Paraná. As relações com a teoria se estabelecem a partir da perspectiva dialógica que tem na produção intelectual de Bakhtin e o Círculo, sua principal ancoragem. Os resultados apontam para aproximações entre a esfera educacional, o discurso cênico e a consequente mobilização da noção bakhtiniana de relações dialógicas, o que sugere diferentes possibilidades para se pensar a construção dramatúrgica em uma concepção alicerçada no corpo como enunciador e produtor de sentidos.
|
Michelle Bocchi Gonçalves;
Jean Carlos Gonçalves
resumo ...
|
Luiz Fernando Corcini;
Alvino Moser;
Luciano Frontino de Medeiros
Palavra-chave:
3D Virtual World;
Education;
virtual learning environment
resumo ...
|
Luiz Fernando Corcini;
Alvino Moser;
Luciano Frontino de Medeiros
Palavra-chave:
3D Virtual World;
Education;
virtual learning environment
resumo ...
|
Luiz Fernando Corcini;
Alvino Moser;
Luciano Frontino de Medeiros
Palavra-chave:
3D Virtual World;
Education;
virtual learning environment
Áreas do conhecimento:
Ciências Humanas; Educação; Ensino-Aprendizagem; Tecnologia Educacional
resumo ...
|
BASS, ELLYN CHARLOTTE;
BRUCE SANTO, JONATHAN;
Josafá Moreira da Cunha;
NEUFELD, CARA
Palavra-chave:
bullying;
Vitimização entre pares;
clima escolar
Áreas do conhecimento:
Ciências Humanas; Educação;
Ciências Humanas; Psicologia; Psicologia do Desenvolvimento Humano; Desenvolvimento Social e da Personalidade
resumo ...
This study examined the relationship between social withdrawal (isolation and unsociability) and peer victimization by exploring the moderating influences of gender, classroom norms of social withdrawal, individualism, and collectivism. One hundred fifty-eight adolescents (Mage = 14.11, SD = 1.10; 46.3% boys) in 7th and 8th grade from Curitiba, Brazil, completed peer assessments of isolation, unsociability, peer victimization, and self-reports of classroom individualism and collectivism. Isolation and unsociability were aggregated into classroom norms. Data were analyzed using multilevel modeling. Isolation and unsociability positively predicted victimization. Unsociability was a positive predictor of victimization in low-unsociability classrooms. Isolation was negatively associated with victimization in low-isolation classes. The relationship between isolation and victimization was weaker in more collectivistic classes. The relationship between unsociability and peer victimization was strongest among boys in classes low in individualism. This study provides further support that social withdrawal has consequences for adolescents’ socioemotional development which vary by classroom context.
|
SPINILLO, ALINA GALVÃO;
Maria Tereza Carneiro Soares;
MORO, MARIA LUCIA FARIA;
LAUTERT, SINTRIA LABRES
Palavra-chave:
Formação de professores de Matemática
Áreas do conhecimento:
Ciências Humanas; Educação; Educação Matemática
resumo ...
Resumo O artigo trata da interpretação que professores e futuros professores fazem dos erros de...
|
Isabele Batista Mitozo;
Francisco Paulo Jamil Almeida Marques;
Camila Mont'Alverne
Palavra-chave:
Comunicação, Internet, Democracia, Representação;
Legislativo, Elites Políticas, Parlamento, Leis
Áreas do conhecimento:
Ciências Sociais Aplicadas;
Ciências Humanas; Ciência Política; Políticas Públicas
resumo ...
|
Ecksamia Taylene Leal do Santos;
Eliana Santana Lisbôa;
João Batista Bottentuit Junior
Palavra-chave:
Docência Online, Educação a Distância, Competência
Áreas do conhecimento:
Ciências Humanas; Educação
resumo ...
|