Valdir Rosa;
Selma dos Santos Rosa;
Valdir Rosa
Palavra-chave:
Ensino de Ciências Naturais, Matemática e suas Tec;
Uso de Tecnologias Digitais da Informação e Comuni;
hands-on-tec;
blogs;
Laifi
Áreas do conhecimento:
Ciências Humanas; Educação; Ensino-Aprendizagem; Tecnologia Educacional
resumo ...
|
Elenilton Vieira Godoy;
Cecy Leite Alves da Silva
Palavra-chave:
Etnomatemática;
Modelagem Matemática;
Educação Matemática Crítica;
poder
Áreas do conhecimento:
Ciências Humanas; ENSINO DE CIÊNCIAS E MATEMÁTICA
resumo ...
|
Felipe Bueno Amaral;
vitor jasper;
José Luiz Fernandes Cerveira Filho
REIA - Revista de Estudos e Investigações Antropológicas,
v. 1,
n. Especial,
p. 34-51,
2016
Home page
Palavra-chave:
teoria ator-rede;
Interdisciplinaridade
Áreas do conhecimento:
Ciências Humanas; Sociologia; Sociologia do Conhecimento
resumo ...
|
SOUZA DE DEUS, JOSÉ ANTÔNIO;
Marcos Alberto Torres;
ALMEIDA, MARIA GERALDA DE;
VARGAS, MARIA AUGUSTA MUNDIM
Palavra-chave:
Território;
Identidade e cultura;
Festas populares;
Geograficidade das festas;
Territorialidades festivas
Áreas do conhecimento:
Ciências Humanas; Geografia Humana; Geografia Política;
Ciências Humanas; Geografia; Geografia Cultural
resumo ...
|
Cláudia Madruga Cunha
Palavra-chave:
formação de professores;
Currículo;
politicas de educação
Áreas do conhecimento:
Ciências Humanas; Educação;
Ciências Humanas; Educação; Currículo
resumo ...
|
Camila Mont'Alverne;
Francisco Paulo Jamil Almeida Marques
Palavra-chave:
Jornal, Editorial, Artigo, Opinião, Notícia;
Congresso Nacional, Senado, Câmara, Estado
Áreas do conhecimento:
Ciências Sociais Aplicadas;
Ciências Humanas; Ciência Política; Políticas Públicas
resumo ...
(pt)
In order to update the debate about journalism and agenda-setting, the article examines the main issues discussed by Folha de S. Paulo and O Estado de S. Paulo in their editorials. By using Content Analysis, we analyze 164 texts published by both newspapers between 2011 and 2013. All editorials in our sample mention the terms “Brazilian Congress”, “Senate” or “Brazilian House of Representatives”. Our results point that, among the issues considered of relevance by the newspapers, there are relations between the government and its allies in Congress and political scandals; other issues of social interest were also addressed by the editorials, such as labor legislation and the quality of education and health services. The fact that editorial is an institutional genre gives a special relevance to the agendas adopted by it. The diverse emphases verified in OESP and FSP editorials also highlight that journalistic institutions have their own interests. Therefore, it is necessary that the literature deepens the debate about “editorialized criteria”, aiming to understand to which extent journalistic companies not only set some agendas as those that are more important, but also highlight particular political perspectives.
|
SILVA, JOSELI MARIA;
Ivan Jairo Junckes;
Rodrigo Rossi Horochovski;
Neilor Fermino Camargo;
Edson Armando Silva;
Leandro Batista Almeida
Palavra-chave:
mulheres;
eleições;
Análise de Redes Sociais ARS
resumo ...
|
Joseli Maria Silva;
Ivan Jairo Junckes;
Rodrigo Rossi Horochovski;
Neilor Fermino Camargo;
Edson Armando Silva;
Leandro Batista Almeida
LES ONLINE,
v. 8,
n. 1,
p. 46-65,
2016
Palavra-chave:
Brazil;
Politics;
Elections;
Campaign Funding;
Social Network Analysis
Áreas do conhecimento:
Ciências Humanas; Ciência Política; Comportamento Político; Atitude e Ideologias Políticas;
Ciências Humanas; Ciência Política; Comportamento Político; Classes Sociais e Grupos de Interesse;
Ciências Humanas; Ciência Política; Comportamento Político; Estudos Eleitorais e Partidos Políticos
resumo ...
|
Joel Thiago Klein
Palavra-chave:
esperança;
sumo bem;
conhecimento prático;
Crença;
Kant
Áreas do conhecimento:
Ciências Humanas; Educação
resumo ...
(es)
In this paper I defend three different points: first, that the concept of highest good is derived from an a priori but subjective argument, namely a maxim of pure practical reason; secondly, that the theory regarding the highest good has the validity of a practical regulative knowledge; and thirdly, that the practical regulative knowledge can be understood as the same “holding something to be true” as Kant attributes to hope and believe.
|
Júlio César David Ferreira;
Odisséa Boaventura de Oliveira
Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado,
v. 19,
n. 2,
p. 15-24,
2016
Home page
Palavra-chave:
Linguagem;
discurso;
autoria;
Educação em Ciências
Áreas do conhecimento:
Ciências Humanas; Educação; Ensino-Aprendizagem; Métodos e Técnicas de Ensino
resumo ...
(en)
Scientific knowledge is not a series of accumulations, but breaks and corrections in a long dialectical process. However, exercises and expressions which are “ends in themselves” presented to students in science classes hinder the establishment of relations with everyday facts and scientific concepts. The use of the language of mathematical signs and short written texts with objectivity pretensions is predominant, to the detriment of the various languages and materialities by which the school scientific knowledge is constituted. From the theoretical framework of the French Discourse Analysis, we discussed the idea of authorship in teaching practice, culminating in what we have called the teacher-author. The taking of the teacher-author position implies the mobilization of pre-built knowledge and the rupture with practices already institutionalized and crystallized in the educational field. By producing a polemical pedagogic discourse, the teacher-author historicizes his/her “say-do” and resignifies his/her teaching practice. It is by moving and reorganizing the meanings to scientific knowledge that the teacher recognizes his/her authorial function and his/her leading role in the essential process of didactic mediation.
(es)
El conocimiento científico no es una serie de acumulaciones, más de rupturas y de rectificaciones, en un largo proceso dialéctico. Sin embargo, en las clases de ciencias son exhibidos a los estudiantes ejercicios y expresiones “fines en sí mismos” que dificultan el estabelecimiento de relaciones con factos del cotidiano y los propios conceptos. Es predominante el uso del lenguaje de signos matemáticos y de los textos escritos cortos y con pretensión de objetividad, en detrimento de la utilización y reflexión encima de las diversas lenguajes en las que el conocimiento científico escolar si constituí. Partiendo de lo referencial teórico de la Análisis del Discurso de la línea francesa, discutimos la idea de autoría en la práctica docente, culminando en lo que tenemos llamado del profesor-autor. La tomada de la posición profesor-autor enreda en la movilización de saberes pre-hechos y en la ruptura con prácticas ya institucionalizadas y cristalizadas en el ámbito educacional. Cuando si produce un discurso pedagógico polémico, el profesor-autor inscribe su “decir-hacer” en la historia y resinifica su práctica docente. Es reorganizando los significados para el conocimiento científico que el profesor reconoce su función autoral y su papel principal en lo indispensable proceso de mediación didáctica.
|