Publicações - ciências humanas


Paulo Vinicius Baptista da Silva; Veridiane Cintia de Souza de Oliveira
História e Diversidade, v. 6, n. 1, p. 22 2015
Palavra-chave: relações étnico-raciais; Educação infanti; Literatura Infanto-juvenil; estratégias ideológicas
Áreas do conhecimento: Ciências Humanas; Tópicos Específicos de Educação; Educação Rural
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Marcos Antonio Tedeschi
Revista Tecnológica da FATEC-PR, v. 1, n. 6, p. 19-27, 2015 Home page
Palavra-chave: Avaliação de curso; Educação a distância (EaD); SINAES
Áreas do conhecimento: Ciências Humanas; EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA (EAD)
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Marcos Namba Beccari
MACHADO DE ASSIS EM LINHA, v. 8, n. 16, p. 149-152, 2015 DOI Home page
Palavra-chave: Machado de Assis; filosofia trágica; Imaginário; pedagogia da escolha
Áreas do conhecimento: Linguística, Letras e Artes; Letras; Literatura Brasileira; Ciências Humanas; Filosofia; Lógica; Ciências Humanas; Educação
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VIEIRA, C. E.; José Gonçalves Gondra
HISTORY OF EDUCATION & CHILDREN'S LITERATURE (ONLINE), v. 10, n. 1, p. 13-21, 2015 DOI Home page
Palavra-chave: RBHE; História da educação; HIstoriografia
Áreas do conhecimento: Ciências Humanas; Fundamentos da Educação; História da Educação
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CORREA, WESLEY; DE FATIMA MINETTO, MARIA; CAPPELLARO-KOBREN, RAFAELI; Josafá Moreira da Cunha
Creative Education, v. 06, n. 12, p. 1285-1293, 2015 DOI Home page
Palavra-chave: Down syndrome; risk factors; special education
Áreas do conhecimento: Ciências Humanas; Educação; Ciências Humanas; Psicologia; Psicologia do Desenvolvimento Humano; Desenvolvimento Social e da Personalidade
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The study of risk factors that affect the development of children with Down syndrome (DS) has been the main subject of several studies. In the Brazilian context, the development of instruments to identify such risks is still a challenge. The current study had the objective of examining the characteristics of a diagnostic organizer instrument which detects risk factors for development. The study was conducted in a clinic that offers services to children with DS in a Public Hospital in Curitiba, Brazil—and 15 parents of children from 0 - 8 years with DS that use the ambulatory service were interviewed, while the children’s medical records were also consulted. With the use of the Organization Diagnostic for Early Intervention (ODAP (GAT, 2008)), current and past conditions of child development as well as risk factors were evaluated. The research provided an organization of diagnostic, identifying cumulative risks factors for child development with emphasis on biological and environmental factors, and revealed vulnerabilities. The study provided a comprehensive understanding about the influence of the risk factors to development, as well as informing the development of strategies for intervention to enhance protective factors and promote positive child development and higher quality in family and social relationships.
Vinicius Berlendis de Figueiredo
Cadernos de Filosofia Alemã, v. 20, n. 1, p. 51-72, 2015 DOI Home page
Palavra-chave: Nietzsche; Kant; Perspectivismo; Subjetividade; indivíduo
Áreas do conhecimento: Ciências Humanas; História da filosofia moderna; Ciências Humanas; Filosofia; História da Filosofia; Filosofia Alemã
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(en) Reading the book of Fernando Mattos on perspectivism and democracy on Nietzsche, we shall consider the thesis that Nietzsche’s perspectivism is the development of Kant’s critical subjectivity. The concept of “individual” is essential for this thesis and also for the idea (also subscribed by Mattos) that Nietzsche’s thought is consistent with democracy. We shall discuss the presuppositions, the consequences and the limits of the hypothesis of the kantian influence over Nietzsche.
(pt) Através da discussão do livro de Fernando Mattos sobre o perspectivismo e a democracia em Nietzsche, examina-se a tese conforme a qual o perspectivismo nietzscheano representa o aprofundamento da subjetividade crítica de Kant. A noção de “indivíduo” possui papel decisivo para esse argumento, assim como para a tese, também subscrita por Mattos, de que o pensamento de Nietzsche se coaduna com a democracia. É para as premissas, implicações e limites da hipótese do Nietzsche kantiano que se quer aqui chamar a atenção.
Vivianne de Castilho Moreira
REVISTA DE FILOSOFIA ANTIGA, v. 9, n. 1, p. 22 2015 DOI Home page
Palavra-chave: significação; enunciado; nome; unidade; multiplicidade
Áreas do conhecimento: Ciências Humanas; Filosofia Antiga; Ciências Humanas; Filosofia; Filosofia da lógica e da linguagem
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(pt) Este artigo é dedicado ao exame da estrutura e do teor da argumentação tecida no trecho de Metafísica Γ 4 compreendido entre 1006a18-b34. Como se pretende mostrar, o percurso desse trecho permite concluir que a argumentação aí tecida, embora isoladamente não constitua uma prova completa do Princípio de Não-Contradição (PNC), corresponde a seu primeiro passo, consistente no estabelecimento das condições da significação necessária ao discurso. A passagem em exame encerra em germe as razões que subjazem à convicção aristotélica quanto ao caráter convencional da significação dos nomes e também lança luz sobre a acepção sob a qual se deve compreender a natureza convencional dos nomes segundo Aristóteles.
Renan Friguetto
Anos 90 (Online) (Porto Alegre), v. 22, n. 42, p. 239-272, 2015
Palavra-chave: Antiguidade Tardia; Hispania Visigoda; Isidoro de Sevilha; Juliano de Toledo; Monarquias romano-bárbaras; Visigodos
Áreas do conhecimento: Ciências Humanas; História Antiga e Medieval
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PASQUALOTTO, ROSANA ANGST; LÖHR, SUZANE SCHMIDLIN; Tânia Stoltz
Creative Education, v. 06, n. 17, p. 1841-1851, 2015 DOI Home page
Palavra-chave: Resilience; school; Skinner; Vygotsky
Áreas do conhecimento: Ciências Humanas; Educação; Ciências Humanas; Psicologia; Psicologia da Educação
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Resilience is defined as the ability to endure situations of risk, overcome them and use them as sources of life strengthening and learning. This paper aims to analyze resilience in the school environment according to two classic perspectives in education: radical behaviorism (Skinner) and the socio-historical approach (Vygotsky). According to the socio-historical perspective, resilience can be understood as a higher psychological function resulting from an individual’s self-regulatory processes. According to the behavioural approach, whenever a person is exposed to aversive situations and finds strategies to remove them, avoidance skills are developed in order to find sources of reinforcement even during adversity. Both approaches consider that resilience is socially and culturally built, nevertheless, the need exists to consider the epistemological and conceptual differences between the two authors.
Priscila Piazentini Vieira
Labrys (Edição em Português. Online), v. 27, p. 01 2015 Home page
Palavra-chave: Foucault; feminismos contemporâneos; Ética
Áreas do conhecimento: Ciências Humanas; História; Teoria e Filosofia da História; História Oral Metodologia; Ciências Humanas; História; História Moderna e Contemporânea
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