Publicações - ciências exatas e da terra


PEREZ, DANIELA M.; CRISIGIOVANNI, ENZO L.; PIE, MARCIO R.; RORATO, ANA C.; LOPES, S. R.; ARAUJO, SABRINA B.L.
Evolution, v. 74, n. 2, p. 434-446, 2019 DOI
Palavra-chave: Ecological models; Recurrence Quantification Analysis
resumo ...
Abstract. Animal synchrony is found in phylogenetically distant animal groups, indicating behavioral adaptations to different selective pressures and in di
JASKIW, ELIANDRA FRANCIELLI BINI; L. F. CARLI LAUTERT; GERHARDT, RENATA
DIVERS@! (MATINHOS), v. 11, n. 2, p. 73-83, 2019 DOI Home page
Palavra-chave: Educação; Complexidade; ambiente
Áreas do conhecimento: Ciências Humanas; Educação; Ciências Humanas; Educação; Ensino-Aprendizagem; Ensino da Geometria; Ciências Exatas e da Terra; Geociências; MEIO AMBIENTE
resumo ...
(pt) Esta pesquisa de natureza teórica tem como propósito investigar e apresentar ideias convergentes sobre o pensamento complexo. O pensamento complexo é uma teoria relativamente nova e vem sendo inserida na educação e na análise de questões relacionadas ao meio ambiente. Para tanto, a partir do estudo e análise de textos específicos de autores que visam à complexidade das relações, realiza-se um diálogo entre o pensamento de Edgar Morin, Paulo Freire, Milton Santos, Leonardo Boff, Fritjot Capra, Enrique Leff e Jared Diamond, incluindo autores citados por eles em suas obras analisadas. A princípio são analisadas as questões acerca de uma educação emancipadora, finalizando com análises sobre colapsos ambientais e a proposta do Bem Viver. Todas as questões propostas estão influenciadas pelo pensamento complexo, das relações sistêmicas. A reflexão apresentada pode subsidiar a discussões e debates entre profissionais vinculados à educação e ao meio ambiente de modo a contribuir para uma reorientação e humanização das práticas educativas. 
Breno Maurício Marson; Guilherme Picheth; Thatiane Kuczera Pereira; Diogo Henrique Kita; Glaucio Valdameri; Leociley Rocha Alencar Menezes; Giovanna G Nunes; Rilton Alves de Freitas; Roberto Pontarolo
JOURNAL OF PHARMACEUTICAL SCIENCES, v. 108, p. 860-869, 2019 DOI
Palavra-chave: tensoactives; PLA-b-PEG microcapsules; perillyl alcohol; anticancer
Áreas do conhecimento: Ciências Exatas e da Terra; Físico-Química; Eletroquímica
resumo ...
NOGUEIRA, TELMA; WYPYCH, FERNANDO; MEI, LUCIA; LONA, LILIANE
POLYMER ENGINEERING AND SCIENCE, v. 1, p. 1-10, 2019 DOI Home page
Palavra-chave: layered hydroxide salts; Polymer-matrix composites
Áreas do conhecimento: Ciências Exatas e da Terra; Química; Química Orgânica; Polímeros e Colóides
resumo ...
For more than 30 years, Polymer Engineering & Science has been one of the most highly regarded journals in the field, serving as a forum for authors of treatises on the cutting edge of polymer science and technology.
SILVA, ANA C.A.; QUINTANS-JÚNIOR, LUCINDO J.; COUTINHO, HENRIQUE D.M.; DIODATO, JEFFERSON S.; CASTRO, JOSÉ W.; MATIAS, EDINARDO F.F.; SILVA, LUIZ E.; DO AMARAL, WANDERLEI; Beatriz Helena Lameiro Noronha Sales Maia; Ferriani, Aurea P.; SOUZA, AMANDA K.
JOURNAL OF PHOTOCHEMISTRY AND PHOTOBIOLOGY B-BIOLOGY, v. 199, p. 111604 2019 DOI
Palavra-chave: Piper; essential oil
Áreas do conhecimento: Ciências Exatas e da Terra; Química; Química Orgânica; Química dos Produtos Naturais
resumo ...
DA CRUZ, CRISLAINE; CARDOSO DE OLIVEIRA, RONEI; NECKEL, ITAMAR T; MOSCA, DANTE H; José Varalda
Journal of Physical Chemistry C, v. 123, p. 5583-5590, 2019 DOI
Palavra-chave: Thermal Annealing; magnetism; Mn-Ga thin films
Áreas do conhecimento: Ciências Exatas e da Terra; Física; Física da Matéria Condensada; Ciências Exatas e da Terra; Física; Física da Matéria Condensada; Materiais Magnéticos e Propriedades Magnéticas
resumo ...
MnxGa thin films (1.64 ≤ x ≤ 2) were grown at room temperature by molecular beam epitaxy on the native SiO2 layer of Si(100) commercial wafers. After growth, MnxGa films were thermally annealed at ...
Abraão Jessé Capistrano de Souza; Paola Terezinha Zanolla Seidel; L A Cabral
EUROPEAN PHYSICAL JOURNAL C, v. 79, n. 730, p. 1-8, 2019 DOI Home page
Palavra-chave: Aproximação quase-newtoniana; Astrofísica; general relativity
Áreas do conhecimento: Ciências Exatas e da Terra; Ciência da Computação; Metodologia e Técnicas da Computação; Engenharia de Software
resumo ...
In this work, we examine the orbit equations originated from Zipoy’s oblate metric. Accordingly, the solution of Einstein’s vacuum equations can be written as a linear combination of Legendre polynomials of positive definite integers l. Starting from the zeroth order $$l=0$$, in a nearly newtonian regime, we obtain a non-trivial formula favoring both retrograde and advanced solutions for the apsidal precession, depending on parameters related to the metric coefficients. Using a Chi-squared statistics, we apply the model to the apsidal precessions of Mercury and asteroids (1566 Icarus and 2-Pallas). As a result, we show that the obtained values favor the oblate solution as a more adapted approach as compared to those results produced by Weyl’s cylindric and Schwarzschild solutions. Moreover, it is also shown that the resulting solution converges to the integrable case $$\gamma =1$$ in the sense of the Zipoy–Voorhees metric.
PRADO, NATÁLIA SOARES; DA SILVA, INGRID SOUZA VIEIRA; DE MORAIS, LUÍS CARLOS; PASQUINI, DANIEL; Harumi Otaguro
JOURNAL OF POLYMERS AND THE ENVIRONMENT (ONLINE), v. 27, p. 1-9, 2019 DOI
Palavra-chave: Fibre; composites; Natural latex; Reinforcing
Áreas do conhecimento: Ciências Exatas e da Terra; Química; Materiais poliméricos; Engenharias; Engenharia de Materiais e Metalúrgica; Materiais Não-Metálicos; Polímeros, Aplicações; Ciências Exatas e da Terra; Química; Química Orgânica; Polímeros e Colóides
resumo ...
In this work, three composites with different contents (5, 10, and 15% w/w) of kraft pulp fibre were produced as reinforcing elements for natural latex matrix and the mechanical properties were evaluated. In order to improve the interfacial adhesion between the matrix and the reinforcing element, chemical modifications were carried out on the surface of the fibres using octanoyl and benzoyl chlorides as modifying agents. The extension of chemical modification of the fibres was visualized by the presence of absorption bands in the spectroscopy analyzes of the modified fibre in relation to the crude fibre (ester carbonyl 1700–1740 cm−1); in addition, the hydroxyl band was preserved, which indicates a modification of surface character. The modified fibres became more hydrophobic due to the decrease in surface energy and the change in the dispersive and polar components. An increase in the storage modulus was observed for the composites with surface-modified fibres, which agrees with the improved dispersion between the surface-modified fibres and the matrix verified by means of scanning electron microscopy images. The incorporation of fibres did not cause changes in the thermal properties of the composites.
William Sosa-Correa; Rodrigo Miranda Pereira; Antônio Murilo Santos Macêdo; Ernesto Pessoa Raposo; Domingos S. P. Salazar; Giovani Lopes Vasconcelos
Physical Review Fluids, v. 4, p. 064602 2019 DOI
Palavra-chave: Turbulência; Distribuições não gaussianas
resumo ...
A theoretical framework, the H-theory, is applied to describe the skewed non-Gaussian distribution of velocity increments as a weighted mixture of asymmetric Gaussians. The weighing distribution is obtained from a hierarchical stochastic model of intermittency. Good agreement with direct numerical simulation data is found.
Thayse Geane Iglesias; Camila Silveira da Silva
ACTIO: Docência em Ciências, v. 4, p. 572-593, 2019 DOI Home page
Palavra-chave: Educação Infantil; Ensino de Ciências; Reprodução Interpretativa; Cultura de Pares
Áreas do conhecimento: Ciências Exatas e da Terra; ensino de ciencias; Ensino de Ciências
resumo ...
(en) This study aims to analyze how children interpret and integrate science knowledge. The research is of a qualitative nature of the microethnographic type. For the constitution of data, the participant observation was carried through, with the registration through the field notes, in a Municipal Center of Early Childhood Education located in Curitiba - Paraná, in a group of children from 2 to 3 years old. The treatment of the data was based on Content Analysis with the establishment of a priori categories based on the four structuring axes of Childhood Culture, which are: a) Interactivity; b) playfulness; c) Fantasy of the Real; and d) Interaction. The results indicate that in the category of Ludicity is where concentrates the largest number of units of meaning, followed by interaction, reiteration and fantasy of the Real. Children through play reproduce adult activities, such as the step-by-step of an experiment, and at the same time integrate their expectations, frustrations and interpretations. Interaction is fundamental for the development of science, as peers share their experiences and establish dialogues, transforming the conclusions already established about a given subject into new questions. Children transpose their doubts into the fantasy of the real, in search of answers, establish connections and elaborate theories that they consider satisfactory to their questions. Observing the child in his or her action allows the teacher to explore these conclusions, arouse curiosity and research to develop a scientific view of the real world.
(pt) O presente estudo tem como objetivo analisar como as crianças interpretam e integram os saberes de Ciências da Natureza, por meio de suas próprias práticas. A pesquisa é de natureza qualitativa do tipo microetnográfica. Para a constituição de dados realizou-se a observação participante, com o registro por meio de notas de campo, em um Centro Municipal de Educação Infantil localizado em Curitiba – Paraná, em uma turma de crianças de 2 a 3 anos. O tratamento dos dados pautou-se na Análise de Conteúdo com estabelecimento de categorias a priori baseadas nos quatro eixos estruturantes da Cultura de Infância, sendo esses: a) Interatividade; b) Ludicidade; c) Fantasia do Real; e d) Interação. Os resultados indicam que na categoria da Ludicidade se concentra o maior número de unidades de significado, seguida pela Interatividade, Reiteração e Fantasia do Real. As crianças por meio do brincar reproduzem atividades dos adultos, como o passo-a-passo de um experimento, e ao mesmo tempo integram suas expectativas, frustações e interpretações. A interação é fundamental para o desenvolvimento do pensamento científico, pois os pares compartilham suas experiências e estabelecem diálogos transformando as conclusões já estabelecidas sobre determinado assunto, em novas perguntas. As crianças transpõem suas dúvidas para a fantasia do real, em busca de respostas, estabelecem conexões e elaboram explicações que consideram satisfatórias a seus questionamentos. Observar a criança em sua ação permite ao docente explorar essas conclusões, instigar a curiosidade e a investigação para que desenvolvam uma visão científica do mundo real.
Total de registros: