Publicações - ciências humanas


Adilar Antonio Cigolini
CONHECER - DEBATE ENTRE O PÚBLICO E O PRIVADO, v. 12, n. 39, p. 11-30, 2022 Home page
Palavra-chave: autonomia territorial; criação de municípios; divisão territorial
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Célia Ratusniak; Lucimar Rosa Dias; Ranna Emnuelle Almeida
REVISTA INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO SUPERIOR, v. 8, p. 1-16, 2022 DOI Home page
Palavra-chave: Educação Antirracista; Formação Inicial; literatura; didática; Curso de Pedagogia
Áreas do conhecimento: Ciências Humanas; Educação; Ciências Humanas; Psicologia; Psicopatologia
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(en) This experiences report comes from the life experiences of three women: a writer, a Teaching college professor and a student of the course. It was produced in the context that the work with Education for Ethnic-Racial Relations (EERR) in the initial training in the Pedagogy course at UFPR was able to articulate. We presented and problematized the legislations and guidelines that determine the compulsory nature of the theme as a curricular component in the various stages of formal education, including undergraduate courses, as stated in the National Curriculum Guidelines for initial training at higher level. The paper is organized in three moments. Initially, the writer-activist-professor traces a route of normalization that make EERR a right and the literature an instrument for the realization of that right. In a second moment, the Teaching professor problematizes the racism as a structuring element in the production of school failure. Finally, the student reports her experience when the issue is addressed through an activity carried out in the discipline that unites Literature, EERR and Teaching. The experience reports allow us to conclude that the initial training can account for what the legislation prescribes regarding the EERR and that it is linked to the knowledge provided in the field of Teaching and that the participants in the experience intertwine their life stories and produce knowledge that underlies and enhances anti-racist educational practices.
(es) Este relato de experiencias proviene de las vivencias de tres mujeres: una escritora, una profesora en la disciplina de Didáctica y una alumna. Fue producido en la estructura que el trabajo con la Educación de las Relaciones Étnico-Raciales (ERER) en la formación inicial del curso de Pedagogía de la UFPR fue capaz de articular. Presenta y problematiza las leyes y las directrices que determinan la obligatoriedad de la temática como componente curricular en las distintas etapas de la educación, incluyendo los cursos de licenciaturas como se encuentra en las Directrices Curriculares Nacionales para la formación inicial en el nivel superior. El texto está organizado en tres momentos: inicialmente, la escritora-militante-profesora traza una ruta interpretativa de las normas que hacen de ERER un derecho y la Literatura un instrumento para la efectuación de ese derecho. En un segundo momento, la docente de Didáctica problematiza el racismo institucional como elemento estructurante en la producción del fracaso escolar.  Por fin, la alumna relata su experiencia cuando se aborda el tema a través de una actividad realizada en la disciplina que une Literatura, ERER y Didáctica. Los relatos de experiencias permiten interpretar que la formación inicial puede dar cuenta de lo que prescribe la legislación en cuanto al ejercicio de lo que propone la ERER, estando ella articulada con los conocimientos previstos en el campo de la Didáctica. Las participantes de la experiencia, al entrecruzar sus historias de vida, producen saberes que fundamentan y potencian prácticas educativas antirracistas.
(pt) Este relato de experiências parte das vivências de três mulheres — uma escritora, uma professora da disciplina de Didática e uma aluna. Foi produzido na tessitura que o trabalho com a Educação para as Relações Étnico-Raciais (Erer) no curso de Pedagogia da UFPR foi capaz de articular. Apresenta e problematiza as legislações e diretrizes que determinam a obrigatoriedade do tema como componente curricular nas diversas etapas da educação, inclusive nas licenciaturas, conforme consta nas Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial em Nível Superior. O texto está organizado em três momentos: inicialmente, a escritora- militante-professora, traça uma rota das normatizações que tornam a Erer um direito e a literatura um instrumento para efetivá-lo. Em um segundo momento, a professora de Didática problematiza o racismo como um elemento estruturante na produção do fracasso escolar. Por fim, a aluna relata sua experiência quando o tema foi abordado por meio de uma atividade realizada na disciplina que une a Literatura, a Erer e a Didática. Esses relatos permitem concluir que a formação inicial pode abarcar o que prescreve a legislação no tocante a Erer, articulando-a com os conhecimentos previstos no campo da Didática. Dessa forma as participantes da experiência, ao entrecruzarem suas histórias de vida, produzem saberes que fundamentam e potencializam práticas educativas antirracistas.
Adilar Antonio Cigolini; André Scherer
TERR@ PLURAL (UEPG. ONLINE), v. V.16, n. 2022, p. 01-17, 2022 DOI Home page
Palavra-chave: Administração; gestão administrativa; Formação Acadêmica
Áreas do conhecimento: Ciências Humanas; Educação
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Cristina Foroni Consani; Bruna Lourenço dos Santos
DOIS PONTOS (UFPR) DIGITAL, v. 19, n. 2, p. 11-31, 2022
Palavra-chave: Carl Schmitt; Democracia; Pensamento Conservador
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Carlos Roberto Vianna; Elenilton Vieira Godoy; Emerson Rolkouski
The Montana Math Enthusiast, v. 19, n. 1, p. 55 2022 Home page
Palavra-chave: Teachers training; Mathematical Literacy; Training of teachers who teaches mathematics; PNAIC; Policies cycle
Áreas do conhecimento: Ciências Humanas; ENSINO DE CIÊNCIAS E MATEMÁTICA; Ciências Humanas; Educação; Educação Matemática
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This article aims to present a public policy of large-scale literacy teachers continued training, the Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC), making a summary of the Brazilian dissertations and theses results which approached this public policy in the context of Mathematical Education. Initiated in 2012, the PNAIC involved more than three hundred thousand literacy teachers, from more than five thousand cities for five years. This article uses a qualitative research approach, in the descriptive modality, showing a status of the art of these researches. The set of works analyzed was divided into three groups, according to their declared research objectives: Objective 1: To analyze-investigate the meanings brought by the literacy teachers about the PNAIC (75.5%); Objective 2: To analyze-investigate the meanings brought by the other participants about the PNAIC (7.5%); and Objective 3: Unveil the PNAIC (17%). The analysis of the researches results associated with these objectives allowed us to reach four conclusions: 1) The trainings promoted by PNAIC supported changes in the pedagogical practices of the literacy teachers; 2) the trainings promoted by PNAIC were necessary, but they were not enough to combat illiteracy; 3) the trainings promoted by the PNAIC induced the literacy teachers to reflections about the pedagogical practices and 4) the trainings promoted by the PNAIC showed weaknesses. In summary, this article presents an initial analysis of the scope from the manifested studies in dissertations and theses and supports the realization of new studies in order to deepen the analysis and evaluation of the varied aspects of one of the broadest training programs ever implemented in Brazil.
Carlos Roberto Vianna; Elenilton Vieira Godoy; Emerson Rolkouski
The Montana Math Enthusiast, v. 19, n. 1, p. 55-84, 2022 Home page
Palavra-chave: educação matematica; formação de professores
Áreas do conhecimento: Ciências Humanas; Tópicos Específicos de Educação; Educação Matemática
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This article aims to present a public policy of large-scale literacy teachers continued training, the Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC), making a summary of the Brazilian dissertations and theses results which approached this public policy in the context of Mathematical Education. Initiated in 2012, the PNAIC involved more than three hundred thousand literacy teachers, from more than five thousand cities for five years. This article uses a qualitative research approach, in the descriptive modality, showing a status of the art of these researches. The set of works analyzed was divided into three groups, according to their declared research objectives: Objective 1: To analyze-investigate the meanings brought by the literacy teachers about the PNAIC (75.5%); Objective 2: To analyze-investigate the meanings brought by the other participants about the PNAIC (7.5%); and Objective 3: Unveil the PNAIC (17%). The analysis of the researches results associated with these objectives allowed us to reach four conclusions: 1) The trainings promoted by PNAIC supported changes in the pedagogical practices of the literacy teachers; 2) the trainings promoted by PNAIC were necessary, but they were not enough to combat illiteracy; 3) the trainings promoted by the PNAIC induced the literacy teachers to reflections about the pedagogical practices and 4) the trainings promoted by the PNAIC showed weaknesses. In summary, this article presents an initial analysis of the scope from the manifested studies in dissertations and theses and supports the realization of new studies in order to deepen the analysis and evaluation of the varied aspects of one of the broadest training programs ever implemented in Brazil.
Paulo Manaf; Andreia Aparecida Marin
Revista Ambientes em Movimento, v. 2, n. 2, p. 6-18, 2022 Home page
Palavra-chave: estudos animais; zoológico; Espaco; Paisagem sonora
Áreas do conhecimento: Ciências Humanas; Educação; Ciências Biológicas; Bioquímica dos Microorganismos; Enzimologia; Ciências Humanas; Educação
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Adilar Antonio Cigolini
Revista Espaço & Geografia, v. v. 25, n. 2022.1, p. 61 2022
Palavra-chave: Estado,; Geografia Política
Áreas do conhecimento: Ciências Humanas; geografia Política
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Monica Ribeiro da Silva; Renata Peres Barbosa; Clecí Körbes
RETRATOS DA ESCOLA, v. 16, n. 35, p. 399-417, 2022 Home page
Palavra-chave: Políticas Educacionais; políticas curriculares; Reforma do Ensino Médio
Áreas do conhecimento: Ciências Humanas; Educação
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VIEIRA, C. E.; Fabíola Maciel Corrêa
REVISTA BRASILEIRA DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, v. 1, n. 1, p. 1-27, 2022 DOI
Palavra-chave: Abdias Nascimento; Intelectuais; movimento negro; Teatro Experimental do Negro
Áreas do conhecimento: Ciências Humanas; História; História Moderna e Contemporânea; História Intelectual; Ciências Humanas; Educação; Fundamentos da Educação; História da Educação
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