Publicações - ciências sociais aplicadas


Antonio Sandro Schuartz
Emancipação, v. 19, n. 2, p. 1-12, 2019 Home page
Palavra-chave: Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação; Serviço Social; Matrizes Curriculares; Ensino das TDIC
Áreas do conhecimento: Ciências Sociais Aplicadas
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(en) This article presents the results of the exploratory and descriptive study that had among its objectives: a) to identify the number of graduations offered in Social Work in the State of Paraná; b) recognize whether there are disciplines related to teaching about ICT among the curricular matrices of the courses; c) reflect on the possibilities and limits of the ICT in the scope of Social Work. The first approximation with the question came from the material available online. The study pointed out that more than 20 years have passed since the promulgation of the Curricular Guidelines for Social Work courses, when it was already established that among the skills to be achieved by future social workers in training was to master computer resources. Currently, however, less than 20% of the graduations offered in the State of Paraná have this theme in their curricular matrices.
(pt) Este artigo traz os resultados do estudo exploratório e descritivo que teve entre seus objetivos: a) identificar o número de graduações em Serviço Social ofertadas no estado do Paraná; b) reconhecer se, nas matrizes curriculares dos cursos, há disciplinas voltadas ao ensino sobre TDIC; c) refletir sobre as possiblidades e os limites das TDIC no âmbito do Serviço Social. A primeira aproximação com a questão se deu a partir do material disponível online. O estudo constatou que decorreram mais de 20 anos desde a promulgação das Diretrizes Curriculares para os cursos de Serviço Social, quando já havia sido estabelecido que, dentre as competências a serem alcançadas pelos futuros assistentes sociais em formação, estava a de dominarem os recursos de informática. Atualmente, porém, menos de 20% das graduações ofertadas no estado do Paraná possuem a temática em suas matrizes curriculares.  
Ricardo Prestes Pazello
Revista Direitos Humanos e Sociedade, v. 2, n. 2, p. 141-161, 2019 Home page
Palavra-chave: teoria crítica do direito; Assessoria jurídica popular; Direito e marxismo; Direito insurgente
Áreas do conhecimento: Ciências Sociais Aplicadas
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(pt) Este artigo expõe didaticamente a relação entre teorias críticas do direito e assessoria jurídica popular. Para isso, utiliza-se da estratégia de enfrentamento conceitual da noção de teoria crítica do direito bem como suas subdivisões. Depois, apresenta um panorama de suas vertentes e das possibilidades de abordagem delas. Por fim, avalia seus impactos na assessoria jurídica popular, considerando os campos do direito e marxismo e a práxis do direito insurgente.
Samanta Puglia Dal Farra; Mauricio Juca Queiroz; Paulo Muller Prado; Renata Steffanoni Bernardes de Queiroz
Revista de administração da UFSM, v. 12, n. 3, p. 418-433, 2019 Home page
Palavra-chave: Autenticidade de Marca; Omni Channel
Áreas do conhecimento: Ciências Sociais Aplicadas; Administração; Administração de Empresas; Comportamento do Consumidor; Ciências Sociais Aplicadas; Administração; Administração de Empresas; Estratégia de Marketing
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(en) Brands, being ubiquitous, can provide different perceptions of brand equity and brand authenticity among consumers. This paper aims to identify the impact of the fit between a brand, premium positioned, placed in premium channels, in contrast with popular channels placement. A product of an identical brand may have its brand value (brand equity) altered by the fit of the channel option, i.e. a channel consistent in image and brand positioning (high fit) would impact on a higher end consumer based brand equity (CBBE). We intend to contribute to enhancing the understanding of the role of channel strategy in brand value as well as the mediating effect of brand authenticity. As a methodological proposal, a couple of experiments were conducted and it was found that the consistency between brand positioning and channel (fit) leads consumers to evaluate differently the CBBE. In addition, the study found that the fit between channel and brand has a direct effect on consumer purchase intent, the higher the fit, the greater purchase intent. Likewise, it was found that the perception of brand authenticity is affected by the fit between the channel and the brands, the higher the fit with the channel, the greater the perception of brand authenticity.
(pt) As marcas, onipresentes, podem proporcionar percepções diferentes do valor e autenticidade de marca entre os consumidores. Este artigo tem como objetivo identificar o impacto do ajuste entre uma marca premium posicionada, colocada em canais premium, em contraste com a colocação em canais populares. Um produto de uma marca idêntica pode ter seu valor de marca (valor da marca) alterado pelo ajuste da opção de canal, ou seja, um canal consistente em imagem e posicionamento de marca (high fit) impactaria um valor maior baseado no consumidor final (CBBE). Pretendemos contribuir para melhorar a compreensão do papel da estratégia de canal no valor da marca. Como proposta metodológica foram realizados experimentos e constatou-se que a consistência entre o posicionamento da marca e o canal (fit) leva os consumidores a avaliarem de forma diferenciada a equidade de marca baseada no consumidor (CBBE). O estudo constatou que o ajuste entre canal e marca tem efeito direto na intenção de compra do consumidor, isto é, quanto maior o ajuste, maior a intenção de compra. Dessa forma, constatou-se que a percepção de autenticidade da marca é afetada pelo ajuste entre o canal e as marcas. Quanto maior o ajuste com o canal, maior a percepção de autenticidade da marca.
Eneida Desiree Salgado; Ana Cristina Aguilar Viana; Emerson Gabardo
The Indonesian Journal of International & Comparative Law, v. VI, p. 397-421, 2019
Palavra-chave: Administração Pública; CORRUPÇÃO; controle
Áreas do conhecimento: Ciências Sociais Aplicadas; Direito Público; Direito Administrativo
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OH, HYUNJOO; Paulo Muller Prado; Jose Carlos Korelo; FRIZZO, FRANCIELLE
Journal of Product and Brand Management, v. 28, n. 2, p. 231-241, 2019 DOI
Palavra-chave: Autenticidade de Marca; Relacionamento Consumidor Marca
Áreas do conhecimento: Ciências Sociais Aplicadas; Administração; Administração de Empresas; Comportamento do Consumidor
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This paper aims to explore the impact of brand authenticity on forming self-reinforcing assets (enticing-the-self, enriching-the-self and enabling-the-self), which subsequently influence the brand-self connectedness and consumers’ behavioral intentions.,The authors surveyed 347 consumers in the USA and Brazil and used structural equation modeling to test the relationship among brand authenticity, self-reinforcing assets, brand-self connectedness and behavioral intentions.,Brand authenticity was found to influence the self-reinforcing assets. In turn, the self-reinforcing assets promoted closeness toward the brand, thereby increasing the behavioral intentions of consumers to buy a product, visit a store/website in the future and recommend the brand to other people.,Marketing practitioners can use these results to promote better brand positioning by considering brand authenticity as a key factor in how consumers cognitively assess brands.,This paper shows that brand authenticity is a key antecedent of consumer–brand self-reinforcing assets.
OH, HYUNJOO; Paulo Muller Prado; Jose Carlos Korelo; FRIZZO, FRANCIELLE
Journal of Product and Brand Management, v. 28, n. 2, p. 231-241, 2019 DOI
Palavra-chave: Autenticidade de Marca; Relacionamento Consumidor Marca
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This paper aims to explore the impact of brand authenticity on forming self-reinforcing assets (enticing-the-self, enriching-the-self and enabling-the-self), which subsequently influence the brand-self connectedness and consumers’ behavioral intentions.,The authors surveyed 347 consumers in the USA and Brazil and used structural equation modeling to test the relationship among brand authenticity, self-reinforcing assets, brand-self connectedness and behavioral intentions.,Brand authenticity was found to influence the self-reinforcing assets. In turn, the self-reinforcing assets promoted closeness toward the brand, thereby increasing the behavioral intentions of consumers to buy a product, visit a store/website in the future and recommend the brand to other people.,Marketing practitioners can use these results to promote better brand positioning by considering brand authenticity as a key factor in how consumers cognitively assess brands.,This paper shows that brand authenticity is a key antecedent of consumer–brand self-reinforcing assets.
Ademir Clemente; RIBEIRO, FLÁVIO; Romualdo Douglas Colauto
Cuadernos de Contabilidad, v. 19, n. 48, p. 1-14, 2019 DOI
Palavra-chave: Steve Jobs; Apple; Notable executives
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(en) This paper aims to analyze the influence of news about Steve Jobs’ health on the price of Apple stock during the period from 10/16/2003 to 10/05/2011. Seven major events were identified for which significant market reaction was detected within five days after the release. The results indicate a trend dampening market reactions over time, suggesting that after the first news, investors gradually included in their predictions the frequent absences of the ceo. The mistaken announcement of Steve Jobs’ death on August 28th, and his appearance showing signs of physical weakness on September 9th 2008, in the acute phase of the financial crisis, were decisive factors in influencing the value of Apple’s shares. Furthermore, the news about Steve Jobs’ health did not cause significant impact on the price of the shares after he returned to the presidency of Apple. This indicates that the market had already picked up signs of a probable permanent absence.
(es) El objetivo de este artículo es analizar la influencia de las noticias sobre el estado de salud de Steve Jobs en el valor de las acciones de Apple durante el período comprendido entre el 16/10/2003 al 05/10/2011. Se identificaron siete eventos ante los cuales el mercado reaccionó dentro de los cinco días posteriores a la divulgación. Los resultados indican una tendencia a la amortiguación de las reacciones del mercado con el tiempo, lo que sugiere que, después de la primera noticia, los inversores pasaron a incluir en sus previsiones los seguidos alejamientos del ceo. El anuncio equivocado de la muerte de Steve Jobs el 28 de agosto, sus señales aparentes de debilidad física el 9 de septiembre de 2008, y la fase aguda de la crisis financiera fueron factores decisivos para influir en el valor de las acciones de Apple. Además, las noticias sobre la salud de Steve Jobs no causaron impacto significativo en el precio de las acciones después de su regreso a la presidencia de Apple. Esto indica que el mercado ya captaba señales de una probable ausencia definitiva.
Ademir Clemente; RIBEIRO, FLÁVIO; Romualdo Douglas Colauto
Cuadernos de Contabilidad, v. 19, n. 48, p. 1-14, 2019 DOI
Palavra-chave: Steve Jobs; Apple; Notable executives
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(en) This paper aims to analyze the influence of news about Steve Jobs’ health on the price of Apple stock during the period from 10/16/2003 to 10/05/2011. Seven major events were identified for which significant market reaction was detected within five days after the release. The results indicate a trend dampening market reactions over time, suggesting that after the first news, investors gradually included in their predictions the frequent absences of the ceo. The mistaken announcement of Steve Jobs’ death on August 28th, and his appearance showing signs of physical weakness on September 9th 2008, in the acute phase of the financial crisis, were decisive factors in influencing the value of Apple’s shares. Furthermore, the news about Steve Jobs’ health did not cause significant impact on the price of the shares after he returned to the presidency of Apple. This indicates that the market had already picked up signs of a probable permanent absence.
(es) El objetivo de este artículo es analizar la influencia de las noticias sobre el estado de salud de Steve Jobs en el valor de las acciones de Apple durante el período comprendido entre el 16/10/2003 al 05/10/2011. Se identificaron siete eventos ante los cuales el mercado reaccionó dentro de los cinco días posteriores a la divulgación. Los resultados indican una tendencia a la amortiguación de las reacciones del mercado con el tiempo, lo que sugiere que, después de la primera noticia, los inversores pasaron a incluir en sus previsiones los seguidos alejamientos del ceo. El anuncio equivocado de la muerte de Steve Jobs el 28 de agosto, sus señales aparentes de debilidad física el 9 de septiembre de 2008, y la fase aguda de la crisis financiera fueron factores decisivos para influir en el valor de las acciones de Apple. Además, las noticias sobre la salud de Steve Jobs no causaron impacto significativo en el precio de las acciones después de su regreso a la presidencia de Apple. Esto indica que el mercado ya captaba señales de una probable ausencia definitiva.
Anderson Moreira Aristides dos Santos; Paulo de Andrade Jacinto; Victor Rodrigues de Oliveira; Pedro leivas
ECONOMICS BULLETIN, v. 39, n. 4, p. 2381-2401, 2019 Home page
Palavra-chave: Body-mass index; Women's health; Physical Activity
Áreas do conhecimento: Ciências Sociais Aplicadas; Economia da Saúde; Ciências Sociais Aplicadas; Economia; Métodos Quantitativos em Economia; Métodos e Modelos Matemáticos, Econométricos e Estatísticos
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Luana Kava; Simone Regina Didonet
REMark. Revista Brasileira de Marketing, v. 18, n. 1, p. 1-16, 2019
Palavra-chave: innovation strategy; market orientation; organizational performance
Áreas do conhecimento: Ciências Sociais Aplicadas; Administração; Administração de Empresas; Mercadologia
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